Traditioner og hverdag der kendetegner årets gang

Struktur i hverdagen

Dagens struktur og rytme er vigtig i forhold børnenes tryghed og udvikling. Det gør at vi har en genkendelig hverdag, hvor børnene kender dagens gang og derved kan navigere uden at bruge for meget energi på nyt.

Morgenstunden består af fordeling af børn og voksne i rummene på tværs af børnehaven indtil 9.00 hvor der er samling.

Eftermiddagen består af leg i uderummet, hvor de voksne er deltagende i legene, ex. fodboldkamp, gemmeleg, konstruktionsleg i sandkasse, rolleleg i kolonihavehus, cykelleg, forhindringsbaner med videre.

Det blå flag

Det blå flag er en fast del af vores fokus på Idræt- og naturprofil og søges hjem hvert år. Der udarbejdes dokumentation og evaluering i forhold til de lege og aktiviteter vi har lavet med børnene i løbet af året. Herunder arbejdes der med køkkenhave, cykelleg, ture ud af huset ex. skøjtehal, grusgrav, parken og lignende.

Opdeling i aldersrelaterede grupper

Placering af forskellige aktiviteter i de tre aldersopdelte grupper medvirker til at ramme børnenes forskellige udviklingstrin. Det skaber samtidig forudsigelighed for de enkelte børn, at ugen som udgangspunkt har nogle faste aktiviteter.

Frugt og samling afholdes i de enkelte grupper, hvor der evt. synges, læses historie, leges bevægelseslege eller lignende.

Ture ud af huset planlægges i de enkelte grupper, men også på tværs af huset. Dette kan være besøg i park, grusgrav, cykelture, trafik ture, fødselsdage, skøjtehal, kunsten med videre.

Opdeling på tværs af aldersgrupper

Temauger arbejdes der i på tværs af grupperne, hvor der arbejdes med forskellige temaer som ex. idræt og bevægelse, natur, jul, påske, bæredygtighed med mere.

Fri for mobberi arbejdes der med som en del af vores fokus på relationer og venskaber mellem børnene. Det er et redskab, som er lavet af Mary fonden til at mindske mobning i børnegruppen. Vi arbejder i grupper på tværs af alder.

Fødselsdagen har ofte stor betydning for jeres barn

Hjemme hos jer eller i børnehaven, deltager eller holder vi gerne i samarbejde med jer.

• Fødselsdag hjemme: Vi har i samarbejde med Institutionsbestyrelsen udarbejdet principper for dette, kom gerne og spørg os og få udleveret skrivelsen om dette.
  • Fødselsdag i børnehaven. Barnet sidder i centrum og der tændes lys for det antal år barnet fylder. Forældre må gerne medbringe frugt/kage til fødselsdagen.
  • Vi har en fødselsdagsfolder med ideer til afholdelse af fødselsdag.

Traditioner der fejres årligt

• Fastelavn hvor der slås katten af tønden udenfor. Vi starter med dans inde, hvor børnene viser deres udklædning for hinanden og der spises fastelavnsboller og synges fastelavnssange. Forældre er velkommen til at deltage.
  • Påske hvor vi laver gækkebreve og går på tur rundt til alle børn og poster disse. Vi har derudover en årlig påskefrokost, hvor børnene laver påskelege eller påskeløb, for derefter at spise påskebuffet.
  • Bedsteforældredag afholdes i maj, dagen før Kristi Himmelfartsdag, hvor vi laver fælles lege, laver bål og hvor bedsteforældrene kan være sammen med deres børnebørn i børnehaven.
  • Børnehavens fødselsdag fejres sammen med børn og forældre til grill arrangement omkring den 1. juni. Her er der fælles lege og spisning efterfølgende.
  • Julen giver anledning til en fælles temauge om jul, hvor der laves julegaver til forældrene. Denne afsluttes med julearrangement for forældre og børn, hvor der klippes og klistres, laves juledekorationer og spises æbleskiver over bål.
  • Julefrokost for alle børnene afholdes årligt, hvor der er julelege og efterfølgende buffet.
  • Ældste gruppe går Lucia optog, hvor forældre er velkomne.
  • Besøg i kirken er også en tradition for julen.
  • Nisser kommer med børnene hjem på skift og der læses hver dag en nissehistorie.