Opstart

En god start på ”børnehavelivet” prioriteres højt ved os

Et godt kendskab til dit barn og jeres familie før start er meget vigtig. Vi får derved de bedste forudsætninger for at tage godt imod dit barn og jer som familie.

Velkomstbrev, pjece om børnehaven samt invitation til opstartssamtale vil I modtage en måned før jeres barn starter i børnehaven. Vi medsender også et brev til barnets dagpleje, hvor dagplejen inviteres til at komme på besøg med barnet inden det starter.

Vores pædagogik og værdier og hvordan det kommer til udtryk i vores pædagogiske arbejde se under fanen ”De styrkede læreplaner” samt ”Pædagogisk profil”

Jeres primærpædagogen og pædagogisk leder, deltager ved opstartssamtalen. Der kan også deltage relevante samarbejdspartnere, hvis forældrene ønsker det.

Opstartssamtalen klæder os på til at tage imod dit barn

En samtale tager omkring en time og vi gennemgår blandt andet:

• Graviditet og fødsel og tiden derefter.

• Tiden hos dagpleje/vuggestue

• Hvad siger dit barn til at blive afleveret?

• Hvordan møder dit barn nye børn/voksne?

• Hvordan takler dit barn frustrationer, et nej eller en afvisning fra andre børn?

• Hvilke interesser har dit barn?

• Hvilke ting lægger du/I vægt på i din opdragelse? Og hvilke forventninger har I til?

Generelle viden om og for jeres barns dag i børnehaven

• Middagslur, sut, ble?

• Madpakke og frugtordning, har jeres barn allergi eller lign.

• Barnets bog. Hvad er det?

• Jeres barns første par dage i børnehaven, vi aftaler hvordan de skal forløbe.

Det er vigtig vi får opbygget et tillidsfuldt samarbejde, og derfor er opstarten med samtale, den første tid i børnehaven meget betydningsfuld for os og vores relation til jer.

Vi opfordre nye forældre til at komme til os og tage de daglige snakke, komme når der er noget der undre jer, pirre jeres nysgerrighed eller andet. Vi får herved lagt det første fundament for et sundt forældre samarbejde.