Overgange fra dagpleje til børnehave og videre i skole kræver fokus

Velkomstbrev er starten på en god overgang

Modtagelse af opstartsbrev som henvender sig til barnet, er starten på den gode overgang. Vi bruger billeder af de voksne i børnehaven og har et lille nedtællingsskema, så barnet inden opstart kan tælle dage til start og se kontaktvoksen.

Orientering til forældre er ligeledes vigtig for opstarten. Brevet indeholder en side med information og invitation til opstartssamtale, så forældre også gøres klar til start.

Opstartssamtale hjælper til den gode overgang

Trygheden i at have mødt og set børnehaven inden opstart skaber god overgang til børnehave.

Samtalen tager udgangspunkt i barnets udvikling fra fødsel til børnehavestart. Her drøftes om der er forhold som personalet skal være særligt opmærksomme på i forhold til opstart og trivsel.

Aftaler for start i forhold til søvn, renlighed og generel udvikling danner ramme om den gode overgang fra dagpleje eller vuggestue til børnehave.

Genkendelighed og tid giver tryghed for barnet

Første dag er mor, far eller begge med og følger barnet på vej. I er velkommen til at blive sammen med barnet.

Roen omkring opstarten skabes gennem genkendelige rytmer og der fokuseres på at skabe relationer mellem barnet og de voksne i gruppen. Vi følger barnets tempo og en opstart med korte dage er oftest lettest for barnet at forholde sig til.

Middagslur, madpakkespisning og leg med de andre børn præger den første tid i børnehaven. Fokus er ikke på de store aktiviteter, men på det lille nære fællesskab.

Ældste gruppe gøres skoleparate gennem forskellige overgangsmarkører

Forskellige overgangsmarkører, som er aftalt mellem skolerne i området og institutionerne i dagtilbud Svenstrup:

Piktogrammer, for forskellige aktiviteter, der skaber forudsigelighed for dagen.

Bogen ” Villads fra Valby ”.

En bestemt leg fra ” Fri for Mobberi ”

Ens bogstaver, der er hængt op i ” Skolegruppens ” rum og i klasseværelset på skolen.

Barnets stamtræ laves i børnehaven og tages med i skolen.

I Olympia arbejder vi med Hop om bord på legeøen som er et læringsmateriale og forgænger til Hop om bord i lyd og ord, som de anvender i skolen.

Besøgsdage på barnets kommende skole er også en fast aktivitet i foråret, inden barnet starter i skolen.

Overleveringer fra børnehave og til skole med forældres samtykke er vigtigt for at skabe den bedste mulige start for barnet i skolen.

Afslutningsfesten er en vigtigt for afslutningen af børnehavetiden. Her deltager børnene i ældste gruppe sammen med de voksne, der har været tilknyttet gruppen. Forældrene bydes på kaffe og kage som afslutning på dagen.