Dialogen i dagligdagen, har stor betydning for barnet

Samtalerne omkring barnet:

• Opstartssamtalen: Før barnet starter hos os, tilbyder vi en opstartssamtale. I kan finde mere information om dette under punktet ”opstart.”
  • Tre månedssamtalen: Barnet har nu gået i børnehave i tre måneder. Vi tilbyder en samtale, hvor vi vil tale om barnets opstart/sprog vurdering og vores samarbejde den første tid.
  • Dialogmøde: Dialogmødet er en del af Aalborg kommunes tidlige indsats omkring barnet. Vi vil invitere til et dialogmøde, hvis vi kan se at barnet har brug for en fællesindsats fra forældre/os og vi har mulighed for at invitere en ekstern samarbejdspartner, såsom talepædagog. Et dialogmøde handler om at få barnet i bedst mulig trivsel igennem en fælles handleplan.
  • Skoleforberedelses samtale: Før barnet starter i skole, tilbyder vi samtalen i november. Der vil vi tale om barnet forudsætninger for en god skolestart. Vi vil i samarbejde med forældre tale om hvad vi i fællesskab kan øve. Såsom selvhjulpenhed, finmotorik, konflikthåndtering.
  • Dialogen i hverdagen: Vores samarbejde og information på tværs af hjem og børnehave er vigtig. Små informationer kan have stor betydning, så vi bedst muligt kan tale med og hjælpe barnet.

Ugeskema og nyhedsmail sendes til alle forældre

Ugeskema og nyhedsmail sendes op til hver weekend, for at skabe overblik over kommende uges aktiviteter. Dette for at forberede børn og forældre på ugen. Der kan for eksempel være ting som skal medbringes eller et bestemt mødetidspunkt for en tur ud af huset eller lignende.

Institutionsbestyrelsen forældremøde i Olympia

Samarbejdet med institutionsbestyrelsen består af cirka 4 møder årligt. Bestyrelsen vælges hvert forår på et forældremøde og følger skoleårets gang fra august til august. I bestyrelsen drøftes børnehavens arbejde og de tiltag der kommer oppefra i kommunen. Der tages hvert andet år stilling til madordning. Derudover er bestyrelsen med i planlægning og afholdelse af forældrearrangementer.

Forældremøde afholdes en gang årligt for hele børnehaven. Her er der mulighed for at snakke med andre forældre omkring problematikker og udvikling i de enkelte aldersgrupper. Derudover er der et tema fra børnehavens hverdag som drøftes og holdes oplæg omkring. Der er samtidig valg til institutionsbestyrelsen ved mødet.