Tilfældighed gælder ikke for den fysiske indretning og placering

Ude rummets udformning og betydning

80 meter op til huset fra parkeringspladsen, er et bevidst valg om husets placering på grunden. I skal som forældre mødes af legende børn og være en del af børnehaven, derfor indbyder legeplads og hus til at i kommer tættere på hverdagen i børnehaven ved aflevering og afhentning.

Legepladsen er bygget til bevægelse med bakker og ujævn terræn, hvor der er plads til leg i små grupper i buske og krat, en tur ned af rutsjebanen eller en gyngetur sammen med vennerne.

Cykelbanen indbyder til løbecykler og almindelige cykler, hvilket prioriteres højt i børnenes udvikling af balance, selvhjulpenhed i forhold til transport med videre. Der leges politi og røvere i fuld fart og for de små kan en køretur bag på en cykel indbyde til at være med i legen.

Osen fra bålet eller brændeovnen i drivhuset vidner om, at der er varme på legepladsen i den kolde tid og vandpytterne benyttes til dejlige mudderkager og sprøjt fra cyklen.

Inde rummets indretning er ikke tilfældig

Garderoben er indrettet med god plads, så børnene kan øve sig i at tage tøjet af og på, samt der er plads til overskuelighed. Hvert barn har en garderobe til udetøj som sko, støvler, flyverdragt, hue vanter med videre. Derudover har hvert barn et skab til skiftetøj, som bukser, trøjer, under tøj og lignende.

Selvhjulpenhed vægtes højt i hverdagen, hvilket kræver en tydelig og overskuelig struktur. Derfor møder børnene piktogrammer med billeder af det tøj de skal have på ud, når de kommer ned til garderoben og skal derfor ikke vente på henvisning af de voksne. Piktogrammer bruges også i forhold til at synliggøre dagligdagen i de enkelte grupper.

Huset er derudover opdelt i store og små funktionsrum ud fra børnenes behov. Vi har et stort motorikrum med plads til bevægelse, mindre rum med plads til fordybelse i gruppelege og et maleværksted, som benyttes til kreative aktiviteter.

Nærområdet bruges som ekstra udviklingsrum

Turen ud af børnehaven giver mulighed for besøg i nedlagt grusgrav, gåtur i området med fokus på trafik, fiske i parken eller cykeltur i byen. Kun fantasien sætter grænser, når vi bevæger os ud i området på tur. Børn er nysgerrige og det skal vi være med til at understøtte og det er vigtigt, at de kender det område som de bor i.

Bussen holder tæt på børnehaven, hvilket gør det muligt at benytte tilbud som skøjtehal, Zoo, Kunsten, bibliotek, besøg på plejehjem med mere.